Subject: FW: Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku suurendamine) eelnõu 415 SE menetlemine Riigikogus
From: "Harju MK info" <[email-masked]>
To: "Estra Lutus" <[email-masked]>
Date: Mon, 29 Apr 2024 15:34:01 +0300

From: Raini Laide <[email-masked]>
Sent: Monday, April 29, 2024 1:27 PM
To: [email-masked]; [email-masked]; [email-masked]; Harju MK info 
<[email-masked]>; [email-masked]; Pärnumk info <[email-masked]>; 
Riigikohus Info mail <[email-masked]>; [email-masked]; 
Prokuratuurid info <[email-masked]>; Tallinna Ringkonnakohus info 
<[email-masked]>; Tartumk info <[email-masked]>; Tarturk info 
<[email-masked]>; [email-masked]; virumk.info <[email-masked]>; Info 
<[email-masked]>
Subject: Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise ja 
sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku 
suurendamine) eelnõu 415 SE menetlemine Riigikogus

29.04.2024 nr 1-1/15-415/1

Eesti Advokatuur

Eesti Linnade ja Valdade Liit

Finantsinspektsioon

Harju Maakohus

Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise ja sellega 
seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku suurendamine) 
eelnõu 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/d0f2c493-2fc0-4edc-a946-ade4e5901fde/karistusseadustiku-muutmise-ja-sellega-seonduvalt-teiste-seaduste-muutmise-seadus-trahviuhiku-suurendamine> 
415 SE võeti Riigikogu menetlusse 11. aprillil 2024. a ja eelnõu 
juhtivkomisjoniks on õiguskomisjon.

Eelnõuga muudetakse karistusseadustikus (edaspidi KarS) sätestatud 
rahatrahvi määramise aluseks oleva trahviühiku suurust ja tõstetakse see 
kahekordseks ehk neljalt eurolt kaheksale eurole. Ühtlasi muudetakse 
rahatrahvi suuruse arvutamine paindlikumaks, kaotatakse ära piirang, mille 
kohaselt on väärteo eest võimalik määrata rahatrahvi minimaalselt kolm 
trahviühikut ehk kehtiva määra kohaselt 12 eurot. Muudatuse tulemusena saab 
määrata väärteo toimepanemise eest rahatrahviks edaspidi ka ühe trahviühiku 
suuruse summa ehk kaheksa eurot.

Alaealiste kohtlemiseks luuakse erand ja nendele määratavate rahatrahvide 
arvutamisel tuleb lähtuda poolest seaduses sätestatud rahatrahvi suurusest. 
Kui seadus näeb suurima lubatud karistusena ette rahatrahvi kuni 300 
trahviühikut, siis alaealisele on sama rikkumise eest võimalik määrata vaid 
kuni 150 trahviühiku suurune rahatrahv.

Rahatrahvi suurendamise tõttu muudetakse ka väärteomenetluse seadustikku 
(edaspidi VTMS). Lubatud sõidukiiruse ületamise eest määratava hoiatustrahvi 
arvutamise aluseks olevaks summaks sätestatakse liiklusseaduses (edaspidi ka 
LS) senise viie euro asemel seitse eurot. Selle muudatuse tõttu 
suurendatakse ka kirjalikus hoiatamismenetluses lubatavat maksimaalset 
hoiatustrahvi.

Eelnõu esimene lugemine Riigikogu täiskogus toimub 30. aprillil 2024. a.

Pöördun teie poole õiguskomisjoni esimehe Eduard Odinetsi palvel. Kui teil 
on arvamusi või täiendavaid ettepanekuid, mis jäävad eelnõu 
reguleerimisalasse, siis palun esitage need komisjonile hiljemalt 14. mail 
2024. a aadressil  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked].

Eelnõu menetlusteabe ja -dokumentidega saab tutvuda Riigikogu kodulehel 
eelnõu 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/d0f2c493-2fc0-4edc-a946-ade4e5901fde/karistusseadustiku-muutmise-ja-sellega-seonduvalt-teiste-seaduste-muutmise-seadus-trahviuhiku-suurendamine> 
415 SE kaardil.

Sama: Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koda, Pärnu Maakohus, Riigikohus, 
Riigikontroll, Riigiprokuratuur, Tallinna Ringkonnakohus, Tartu Maakohus, 
Tartu Ringkonnakohus, Tartu Ülikooli õigusteaduskond, Viru Maakohus, 
Õiguskantsleri Kantselei

Lugupidamisega

Raini Laide

Riigikogu Kantselei

õiguskomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja

T: +372 631 6450

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

 <http://www.riigikogu.ee> www.riigikogu.ee